چگونه از دانشگاه های خارجی برای مقطع دکترا پذیرش بگیریم؟
چگونه از دانشگاه های خارجی برای مقطع دکترا پذیرش بگیریم؟ :
واقعیت این است که یک راه حل یکتا برای اخذ پذیرش وجود ندارد و هر کس تجربه و روش خاص خود را توصیه میکند. چگونه از دانشگاه های خارجی برای مقطع دکترا پذیرش بگیریم؟ ما دراینجا یکی از رایج ترین روشها را پیشنهاد میکنیم:
1- با مراجعه به سایتGraduateStudies دانشکده مورد نظر از پیش نیازهای اولیه(requirements) مانند نمره زبان و شرط معدل اطلاع حاصل کنید. معمولا این اطلاعات در شاخه های Prospective Students یافت میشود.
2- در صورتیکه حائز شرایط اولیه هستید با تکمیل فرم های لازم نسبت به ارسال مدارک لازم نامبرده شده به دانشکده مورد نظر اقدام کنید.
3- صفحه شخصی اساتید دانشکده را مطالعه کنید و با ارسال ایمیل و رزومه تان به استادی که مورد علاقه تان است او را از علاقه و قابلیت خودتان و فرستادن مدارکتان آگاه کنید
اگر بعد از چندین روز جواب ایمیل خود را دریافت نکردید میتوانید دوباره ایمیل زده یا استاید دیگری را امتحان کنید
عموما در دانشگاههای کانادا و آمریکا استاد راهنما نقش مهمی در پذیرش دانشجو بازی میکنه بنابراین سعی کنید از طریق ایمیل (قبل یا بعد از فرستادن مدارک)نظر اساتید را به خودتان جلب کنید.
مدارک لازم برای گرفتن پذیرش دکترا یا کارشناسیارشد:
-مدرک بین المللی زبان انگلیسی (نمرهی یکی از امتحانات TOEFL یا IELTS)
-امتحان GRE یا GMAT (برای دانشگاههای آمریکا و بعضی از دانشگاههای سایر کشورها)
-مدرک دانشگاهی: مدرک کارشناسی (برای پذیرش کارشناسیارشد یا دکترای پیوسته) یا کارشناسی ارشد (برای پذیرش دکترا)
–رزومه
-مقالات علمی (ضروری نیست اما اکیدا توصیه میشود)
-ریز نمرات دانشگاهی (کارنامه رسمی)
-توصیه نامه از اساتید (برای برخی دانشگاه ها ضروری نیست)
زمان مناسب برای شروع اقدامات
چنانچه شما قصد دارید که در پاییز سال آینده تحصیلات دکترا خود را در خارج از کشور آغاز کنید، معمولا لازم است که مدارک مورد نیاز را تا قبل از پایان سال جاری میلادی تکمیل نموده باشید.همچنین میتوان برای ترم زمستان نیز تحصیلات را شروع کرد که در این صورت معمولا میتوان تا تابستان مدارک را ارسال کرد. البته احتمال کمک مالی و TA و بعضی موارد دیگر کمتر است. از آنجا که نتایج امتحانات زبان و همچنین GRE بلافاصله پس از امتحان آماده نخواهد شد و معمولا چند هفته پس از امتحان قابل ارسال به دانشگاهها میباشد، اکیداً توصیه میشود که تا قبل از پایان آبان ماه سال جاری این امتحانات را بگذرانید. ضرب الاجل دانشگاههای مختلف برای ارسال مدارک متفاوت است، اما اغلب دانشگاههای کانادا و آمریکا از شما میخواهند که مدارک را بین ۶ تا ۹ ماه قبل از شروع ترم برای آنها ارسال نمایید.
بسیاری از دانشجویان در زمان ارسال مدارک همچنان مشغول تحصیل هستند و هنوز فارغالتحصیل نشدهاند. تقریبا تمام دانشگاهها به شما این امکان را میدهند که در زمان شروع تحصیل (نه در زمان ارسال مدارک) یا حتی بعد از شروع تحصیل، مدرک فارغالتحصیلی از مقطع قبلی را ارائه نمایید. در نتیجه در زمان ارسال مدارک لازم نیست که حتما فارغالتحصیل شده باشید، و میتوانید در سال آخرِ تحصیل مدارک خود را ارسال نمایید. بدیهی است که قبل از شروع تحصیل در خارج از کشور باید از دانشگاهِ فعلی فارغالتحصیل شوید.
معیارهای انتخاب دانشگاه
یکی از مهمترین بخش های گرفتن پذیرش میباشد. اولین عامل در انتخاب دانشگاه، انتخاب کشور است و سپس انتخاب دانشگاه بر اساس رتبه، احتمال پذیرش و سایر موارد.
تماس با استادان
مقدمه و اصول
تماس گرفتن با استادان تاثیر بسزایی در بالابردن شانس شما در گرفتن پذیرش و ساپورت مالی دارد. برای تماس گرفتن با استادها به وبسایتهایشان مراجعه کنید. اگر زمینه کاری استاد، مورد علاقهی شماست میتوانید به استاد ایمیل بزنید. شانس گرفتن پذیرش معمولا وقتی بیشتر میشود که شما تجربهی انجام پروژهای مرتبط با زمینه کاری استاد را داشته باشید و صرف علاقمندی به پروژه همیشه کافی نیست. اگر دوستانی در دانشگاه مقصد دارید حتما با دوستانتان تماس بگیرید و بپرسید که کدام یک از استادان fund دارند. طبیعی است که استادانی که fund ندارند حتی اگر هم از کار شما خوششان بیاید معمولا نمیتوانند شما را از نظر مالی ساپورت کنند و به شما RA بدهند.
چند نکتهی مهم:
استادها در فصل پذیرش حدود روزی ۲۰ الی ۳۰ ایمیل از دانشجوها دریافت میکنند. در نتیجه حتی استادهایی که به دنبال دانشجو هستند ترجیح میدهند بیشتر از یک دقیقه برای خواندن ایمیل شما وقت نگذارند. در نتیجه ایمیل را طوری بنویسید که استاد بتواند در کوتاهترین زمان ممکن با تجربیات شما آشنا بشود. این موضوع در مورد رزومه هم صادق است. بنابراین مطالب غیرضروری و نه چندان مرتبط را از رزومهای که برای استادها میفرستید حذف نمایید و سعی کنید رزومه را تا آنجا که ممکن است خلاصه کنید تا بیشتر کارهای مرتبط با کار استاد و همچنین موفقیتهای مهم شما را شامل شود.
به استادهایی که زمینه کاریشان هیچ ربطی به هم ندارد ایمیل نزنید! به عبارت دیگر سعی کنید که واقعا به کسانی که به کارشان علاقمندید ایمیل بزنید. استادهای یک دانشکده با هم ارتباط دارند و ممکن است متوجه بشوند که شما به همه ایمیل زدهاید و فقط هدفتان این است که به هر قیمتی که شده است پذیرش بگیرید.
ترجیحا در subject ایمیل به طور صریح به موضوع کاری استاد اشاره کنید و تنها به گفتن این که به زمینه کاری استاد علاقمندید اکتفا نکنید. برای مثال فرض کنید که استاد مورد نظر در زمینه Virtual Machine کار میکند:
Interested indoing research on Virtual Machines میتواند subject خوبی باشد. در حالی که Interested in your field of research یا عناوین کلیای مثل این، مناسب نیست.
برای نوشتن ایمیل، از ساختارهای نگارش نامه رسمی استفاده کنید که شامل چهار بخش است: ۱. معرفی خود ۲. بیان علاقمندی و تجربیات ۳. بیان درخواست خود از استاد ۴. تشکر و قدردانی از استاد محترم.
زمان مناسب برای مکاتبه
در مورد بهترین زمان مکاتبه با استادان بسیار سخت میتوان اظهار نظر کرد و نظرات متفاوتی در پاسخ به این سوال وجود دارد. بیشتر دانشجویانی که مسیر گرفتن پذیرش را طی کردهاند معتقدند که برای گرفتن پذیرش در ترم پاییز سال آینده میتوانید از اواخر شهریور سال جاری مکاتبه با استادان را آغاز کنید.اگر بتوانید زودتر در امتحان TOEFL و GRE شرکت نمایید، می توانید شانس خود را در اینکه استاد ایمیل شما را باز کند بالا برید، چرا که ترافیک این ایمیل ها در مهر و آبان زیاد می شود. برای ترم ژانویه شانس باز کردن ایمیلها بیشتر است. اما تجربیات متفاوت زیادی در این زمینه وجود دارد. آنچه که مسلم است، این است که برای گرفتن پذیرش، تماس با استادان بسیار مهم است و شما هر زمان که با آنها تماس بگیرید شانس خود را در گرفتن پذیرش بالا خواهید برد.
ایزی تز برندی متفاوت با خدماتی متمایز در زمینه مشاوره انجام پایان نامه دکترا و مشاوره انجام رساله دکترا و انجام رساله دکتری ….
با همکاری آسان مقاله برند اول مشاوره مقاله در ایران
با تشکر از ایزی تز سامانه تخصصی مشاوره انجام پایان نامه دکتری